Interjúkötetek

Párbeszédek a kompetenciafejlesztésről - 2010

A dialógus két ember egyenrangú párbeszéde. Interjúkötetünkben nyolc válaszadó tölti be ezt az egyenrangú szerepet. Dia-logosz helyett okto-logoszt olvasunk: a nyolc dialógus egymással is párbeszédre lép, nyilvános térré növelve a beszélgetések intim terét.

Olyan emberek szólalnak meg itt, akik otthon vannak a közoktatás nemzetközi, illetve hazai színterein, jól ismerik az óvoda, az iskola, a pedagógusok, a szülők, a gyermekek és a fiatalok világát: intézményvezető, egyetemi oktató, pszichológus, oktatási szakértő és kutató. Pontosabban: kutatók ők valamennyien – a szó eredeti vagy átvitt értelmében, akik képesek nyitott szemmel, kritikusan tekinteni azokra a hétköznapi jelenségekre és tényekre, amelyek mellett egyébként hajlamosak lennénk gyanútlanul továbbsétálni. Hagyományőrzők és innovátorok egy személyben. Fogékonyak az új megközelítésekre: gyakran ők maguk járnak élen az újításban.

Nyolc interjú – nyolc nézőpont. A kérdések sokszor zavarba ejtően egyformán hangzanak, a válaszok néha zavarba ejtően egybecsengenek. Nyolc interjú – nyolc személyiség. A válaszok mögött kiviláglik a beszélők személyes, másokkal össze nem téveszthető egyéni tudása, tapasztalata. Globalitás és lokalitás, személyközpontúság és közösségiség folytat párbeszédet egymással.

Milyen kihívások előtt áll ma oktatásügyünk? Miért került előtérbe a kompetenciafejlesztés fogalma? Milyen szerepet játszhattak ebben a munkaerőpiac felől érkező elvárások? Mire jók a nemzetközi és a hazai mérések? Mi a legfőbb gátja a közoktatási rendszer és benne az iskola változásának? Milyen együttműködésre lenne szükség az oktatás szereplői között annak érdekében, hogy támogatni tudják egymást ebben a folyamatban? Hogyan befolyásolja a gyermekek fejlődését a szülők iskolával való együttműködési készsége? Milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie egy pedagógusnak, hogy hatékonyan tudjon tanítani? Hogyan függ össze a kompetenciaalapú tanárképzés meghonosodása és a kompetenciaalapú tanítási módszerek elterjedése?

A kötet beszélgetőtársai:

  • Kádárné Fülöp Judit: A világ mint referenciakeret - Együttlátás
  • Falus Iván: Európai úton - A tanárok számítanak!
  • Ütőné Visi Judit: Hazai mérce - hazai értékrend. A tanulók teljesítőképessége - az iskola teljesítőképessége?!
  • Lannert Judit: Profizmus és civil társadalom - Az "elég jó szülő"
  • Benyeczkóné Juhász Katalin: Gyermekismeret - Találkozások
  • Móri Árpádné: Tanulószervezet - a hatékony és eredményes iskola
  • Vekerdy Tamás: A teljesítményelvű világ szlogenjei - Tükörben a gyermek

Alma a fán - Párbeszédek a kompetenciafejlesztésről (2010), B. TIER - MONORINÉ PAPP (szerk), Tempus Közalapítvány, Budapest

 
Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »