A megfelelő tanári kommunikációs stratégiák összhangban vannak a kommunikátor céljaival, a többi, a tanulóval kapcsolatban levő szakember érzékelt szükségleteivel. A kommunikáció szóbeli vagy írásbeli és non-verbális kommunikációs jeleket is magában foglalhat. Ez utóbbiak a kiválasztott kommunikációs stratégia folyamatának bizonyos szabályait és lépéseit jelentik.
A kommunikációs stratégia a következők szerint változhat:
- Az alapjául szolgáló filozófia: autokratikus, demokratikus vagy megengedő. A leghatékonyabb tanár-diák kommunikációs stratégiák demokratikus alapon állnak és humanisztikus pszichológiai megközelítésen nyugszanak. Egyenrangú felek vagyunk, és mindkét félnek szüksége van egyedi személyiségének megbecsülésére, akinek a gondolatai, ideje és értékei figyelmet érdemlőek.
- A választott nyelv stílusa: formális vagy informális.
- Az általa kezelhető érzelmi szint.
- A kommunikációs szakaszok célja.
- A folyamatra rendelkezésre álló idő.
Például: Egy telefonon folyatott rövid beszélgetés lehet informatív, támogató, aktívan meghallgató, és a célja lehet egy rövid, de teljes folyamat vagy csak egy időben érkezett gyors segítség, amivel „működőképesen” tartjuk a másikat addig, amíg több időnk nem lesz egy teljes, eltervezett kommunikációs folyamatra.
- A kommunikátor által vállalt szerepek:
o Coach – a legmegfelelőbb, amennyiben a másik személynek általában megvan a problémamegoldó képessége, de pillanatnyilag akadályozott ennek gyakorlásában.
o Mentor – amennyiben a mentoráltnak folyamatosan szüksége van információkra és tanácsokra, és egy kis informális, baráti támogatásra is.
o Terápiás megközelítés – amennyiben a cél a segítés és az érzelmileg kiegyensúlyozott állapotba kerülés.
o Informátor – amennyiben a cél a megfelelő és naprakész információval történő ellátás.
- A használt kommunikációs stratégiák szerint
Javasoltak, melyek folyamatleírással rendelkeznek: NVC, TET, vagy más coach modellek
- Hatékony kommunikációs eszközök:
1. A hatékony meghallgatás stratégiái:
- Hagyja abba a cselekvést és fókuszáljon/figyeljen a személyre – szentelje minden figyelmét a beszélőnek.
- Keresse és figyelje non-verbális üzeneteket – vegye észre a testbeszédet.
- Figyelje a lényeg megragadását, a beszélő gondolatainak lényegét: részletek, főbb gondolatok.
- Legyen empatikus – képzelje el, Ön hogyan érezne hasonló körülmények között.
- Tegyen fel kérdéseket, hogy biztos legyen benne, jól értette az elmondottakat.
2. A pontos érzékelés stratégiája:
- Analizálja/ ellenőrizze saját érzékelését – helyesen érzékelem?
- Dolgozzon azon, hogy hatékonyabbá, jobbá tegye érzékelését – keresse az őszinte, konstruktív visszajelzést, ezzel is pontosítva énképét.
- Koncentráljon a többiekre – fejlessze a másokra figyelés képességét.
3. Stratégiák a hatékony szóbeli kommunikációra:
- Fókuszáljon a témára és ne a személyre – próbáljon ne mindent magára venni, legyen empatikus, használja akár a non-verbális kommunikációt vagy más coaching modelleket és oldja meg a problémákat.
- Legyen eredeti inkább, mint manipulatív – integrálódjon és legyen őszintén önmaga - nyíltan használjon én-üzeneteket.
- Legyen inkább empatikus, mint elkülönülő – tartsa meg a szakmai határokat, de mutasson érzékenységet. Használjon én-üzeneteket.
- Legyen rugalmas és nyitott mások nézőpontja iránt – a különbözőség kreativitást eredményez.
- Becsülje önmagát és saját tapasztalatait.
- Mutassa magát inkább egyenrangúnak, mint feljebbvalónak.
- Használjon megerősítő válaszokat – úgy reagáljon, hogy abból érezni lehessen, elismeri a többiek tapasztalatait, jogait a saját gondolataikhoz és érzéseikhez.
Használati útmutató anyagszükséglettel: