Szakértő válaszol

Eszköz letöltése

A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni

letöltés

Hatékony tanári kommunikációs stratégiák

A megfelelő tanári kommunikációs stratégiák összhangban vannak a kommunikátor céljaival, a többi, a tanulóval kapcsolatban levő szakember érzékelt szükségleteivel. A kommunikáció szóbeli vagy írásbeli és non-verbális kommunikációs jeleket is magában foglalhat. Ez utóbbiak a kiválasztott kommunikációs stratégia folyamatának bizonyos szabályait és lépéseit jelentik.

A kommunikációs stratégia a következők szerint változhat:

  • Az alapjául szolgáló filozófia: autokratikus, demokratikus vagy megengedő. A leghatékonyabb tanár-diák kommunikációs stratégiák demokratikus alapon állnak és humanisztikus pszichológiai megközelítésen nyugszanak. Egyenrangú felek vagyunk, és mindkét félnek szüksége van egyedi személyiségének megbecsülésére, akinek a gondolatai, ideje és értékei figyelmet érdemlőek.
  •  A választott nyelv stílusa: formális vagy informális.
  •  Az általa kezelhető érzelmi szint. 
  •  A kommunikációs szakaszok célja.
  •  A folyamatra rendelkezésre álló idő. 

Például: Egy telefonon folyatott rövid beszélgetés lehet informatív, támogató, aktívan meghallgató, és a célja lehet egy rövid, de teljes folyamat vagy csak egy időben érkezett gyors segítség, amivel „működőképesen” tartjuk a másikat addig, amíg több időnk nem lesz egy teljes, eltervezett kommunikációs folyamatra. 

  • A kommunikátor által vállalt szerepek:

o   Coach – a legmegfelelőbb, amennyiben a másik személynek általában megvan a problémamegoldó képessége, de pillanatnyilag akadályozott ennek gyakorlásában. 

o   Mentor – amennyiben a mentoráltnak folyamatosan szüksége van információkra és tanácsokra, és egy kis informális, baráti támogatásra is.

o   Terápiás megközelítés – amennyiben a cél a segítés és az érzelmileg kiegyensúlyozott állapotba kerülés.

o   Informátor – amennyiben a cél a megfelelő és naprakész információval történő ellátás.

  •  A használt kommunikációs stratégiák szerint

Javasoltak, melyek folyamatleírással rendelkeznek: NVC, TET, vagy más coach modellek

  •  Hatékony kommunikációs eszközök:

1. A hatékony meghallgatás stratégiái:

  • Hagyja abba a cselekvést és fókuszáljon/figyeljen a személyre – szentelje minden figyelmét a beszélőnek.
  •  Keresse és figyelje non-verbális üzeneteket – vegye észre a testbeszédet.
  •  Figyelje a lényeg megragadását, a beszélő gondolatainak lényegét: részletek, főbb gondolatok.
  •  Legyen empatikus – képzelje el, Ön hogyan érezne hasonló körülmények között.
  •  Tegyen fel kérdéseket, hogy biztos legyen benne, jól értette az elmondottakat.

2. A pontos érzékelés stratégiája:

  •  Analizálja/ ellenőrizze saját érzékelését – helyesen érzékelem?
  •  Dolgozzon azon, hogy hatékonyabbá, jobbá tegye érzékelését – keresse az őszinte, konstruktív visszajelzést, ezzel is pontosítva énképét.
  •  Koncentráljon a többiekre – fejlessze a másokra figyelés képességét.

3. Stratégiák a hatékony szóbeli kommunikációra:

  •  Fókuszáljon a témára és ne a személyre – próbáljon ne mindent magára venni, legyen empatikus, használja akár a non-verbális kommunikációt vagy más coaching modelleket és oldja meg a problémákat.
  •  Legyen eredeti inkább, mint manipulatív – integrálódjon és legyen őszintén önmaga - nyíltan használjon én-üzeneteket.
  •  Legyen inkább empatikus, mint elkülönülő – tartsa meg a szakmai határokat, de mutasson érzékenységet.  Használjon én-üzeneteket.
  •  Legyen rugalmas és nyitott mások nézőpontja iránt – a különbözőség kreativitást eredményez. 
  •  Becsülje önmagát és saját tapasztalatait.
  •  Mutassa magát inkább egyenrangúnak, mint feljebbvalónak.
  •  Használjon megerősítő válaszokat – úgy reagáljon, hogy abból érezni lehessen, elismeri a többiek tapasztalatait, jogait a saját gondolataikhoz és érzéseikhez.

Használati útmutató anyagszükséglettel:

Mennyire ajánlja ezt az eszközt?


Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »