A CroCooS projekt szemléletmódja azon a meggyőződésen alapult, hogy a korai iskolaelhagyás olyan összetett jelenség, amely csak széles körű, szektorközi és horizontális együttműködéssel kezelhető. A terepen végzett kísérletek különböző módszerek és támogató eszközök iskolai tesztelése révén járultak hozzá az intézményi szintű korai jelzőrendszer kialakításához. Az értékelési folyamat és a monitoringjelentések alapján az eredmények teljes mértékben átláthatóak a fejlesztési lehetőségek megfogalmazásához a szakpolitikai ajánlásokban.
A projektmunka főbb lépései a következők voltak:
1. Az ismeretek átadásáért felelős partnerek által irányított tudásmegosztással és az egymástól való tanulással kezdődött. A partnerek előadást tartottak a saját országuk korai jelzőrendszeréről, az adatgyűjtésre helyezve a hangsúlyt és ezt összekapcsolva a beavatkozási intézkedésekkel. Mindezt az összehasonlíthatóság érdekében ugyanilyen felépítésű országjelentésekben gyűjtötték össze.
2. A kutatás a kísérleti országokon kívül bevált gyakorlatokra, és azok korai iskolaelhagyás kezelését célzó gyakorlataira összpontosított. Ezenfelül áttekintették az európai szakpolitikákat és a tengerentúli kutatási eredményeket, emellett a kísérleti országokban a tanárok és az oktatási szakértők körén kívül is végeztek felmérést. Négy tanulmányútra került sor; Németországban (Berlinben és Potsdamban), Svédországban, Horvátországban és Portugáliában. A kutatás következtetéseit közérthető formában egy online tudástárban mutatták be, amely a projekt honlapján is elérhető.
3. A projekt első szakaszában összegyűjtött eredmények alapján a CroCooS projekt korai jelzőrendszerének módszertanát 1,5 év alatt 3 országban (Magyarországon, Szlovéniában, Szerbiában), 15 iskolában tesztelték. A pilot iskolákban és az 1. kategóriába tartozó kontrolliskolákban folytatott kísérleti tevékenységek kézzelfogható alátámasztásaként útmutató és eszköztár készült, továbbá mentorokat is kiválasztottak, akik a tanárok pilot iskolákon belüli munkájának támogatására irányuló képzésben részesültek. A 6 mentor (országonként 2) közötti ismeretmegosztás elősegítése érdekében a kísérlet vezető partnere két további műhelyfoglalkozást szervezett, a mentorok mentorai (2 fő) szupervíziós szerepet töltöttek be annak érdekében, hogy folyamatosan segítsék a mentorokat. A pilot iskolák számára nemzeti szinten PLA-kat szerveztek azzal a céllal, hogy tanuljanak egymástól és megosszák a tapasztalataikat.
4. A kísérleti folyamat főbb lépései:
Az értékelő feladata a kísérlet értékelési módszertanának és az értékelés eredményeinek összefoglalása volt. A CroCooS záróbeszámolója összegzi a projekt alapján levonható iskolai következtetéseket, a mentori jelentéseket és az értékelés megállapításait.
A kísérleti eredményeket és a beavatkozás során szerzett tapasztalatokat felhasználták a javasolt korai jelzőrendszer, az online útmutató és az eszköztár véglegesítéséhez, és azok nagymértékben hozzájárultak a szakpolitikai ajánlások összeállításához.
Széles körű és változatos formában biztosított ismeretterjesztésre került sor a projekt teljes időtartama alatt (például kutatási eredményekkel foglalkozó tudásmegosztó fórumok, hírlevelek, cikkek, online sajtóközlemények és tevékenységek, valamint személyes események: műhelyfoglalkozások, konferenciákon tartott előadások, nemzetközi zárókonferencia, egymástól való tanulásra szánt műhelyfoglalkozások, zárókonferencia, szakértői értekezletek formájában). A projekt lezárását követően a tervek szerint utánkövetési tevékenységekre is sor kerül.
A projektirányítási folyamatok minőségbiztosításáról önértékelés, elégedettség-felmérések és külső értékelések formájában gondoskodtunk. A 7 személyes partnertalálkozó során minden megvalósult tevékenység bemutatására, értékelésére és megvitatására sor került, ezenfelül a Skype-on tartott számos tematikus értekezlet rendkívül hasznosnak bizonyult a további lépések és lehetőségek megvitatásához.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »