A kísérletekhez kapcsolódó kutatások és értékelések megállapításai, valamint a projektet lebonyolító munkacsoporttal és a részt vevő legfontosabb szakértőkkel folytatott megbeszélésekből levont tanulságok beépültek a szakpolitikai ajánlásokba. A három kísérleti ország oktatási rendszere jóval több hasonlóságot, mint különbséget mutatott.
További információkért, a kutatások eredményeiért és részleteiért tekintse meg a CroCooS záróbeszámolóját.
Az alábbi általános következtetések vonhatók le:
JÓ ISKOLAVÁLASZTÁS: A veszélyeztetett diákok számára sokrétű és motiváló alternatív tanulmányi lehetőségeket kell felajánlani (szükség esetén más iskolákban), valamint elérhető pályaorientációs szolgáltatást kell számukra biztosítani.
ISKOLAI LÉGKÖR: A tanár-diák és a tanár-szülő kapcsolatot, a bizalom és a tisztelet kultúrájának kiépítését, valamint a diákok tanulásban való érdekeltté tételét egyaránt fejleszteni kell.
ADATGAZDÁLKODÁSI RENDSZER: A diákokra vonatkozó digitális és elérhető adatmonitoring-rendszereket jobban ki kell használni annak érdekében, hogy időt lehessen megtakarítani és a tanárok számára releváns információt lehessen biztosítani ahhoz, hogy a veszélyeztetett diákokra összpontosítsanak.
A tanárok és más iskolai munkatársak SZAKMAORIENTÁLTSÁGÁNAK kialakítása alapvető fontosságú a kísérleti országokban.
EGYÜTTMŰKÖDÉSEN ALAPULÓ MÓDSZEREK: Az esetek megbeszélése, a bevált gyakorlatok megosztása, a rendszeres tapasztalatcsere révén kialakulhat a tanárok azzal kapcsolatos kompetenciája, hogy a veszélyeztetett diákokra összpontosítsanak.
VEZETÉS: Mindenekelőtt az iskola vezetőinek kötelezettségvállalása a meghatározó tényező, enélkül semmilyen beavatkozásra nem kerülhet sor.
KOMMUNIKÁCIÓ ÉS KÜLSŐ SEGÍTSÉG: A mentorálás és a csapatmunka a fejlesztési folyamat legsikeresebb részének két tényezője. Az összes szereplővel és az összes szereplőről – akár az iskolán kívül – folytatott kommunikáció a lemorzsolódás elleni küzdelemben segítséget nyújtó másik sikertényező.
TÁMOGATÓ SZOLGÁLATOK: A centralizált szolgáltatások (például szociális munkások, mentális rehabilitáció, pályaorientáció és válságkezelés) ugyanolyan fontosak, mint az iskola fejlesztése.
KORMÁNYZÁS: A kormány és a helyi hatóságok egyértelmű és releváns elvárásai elengedhetetlenek az iskolafejlesztés megerősítéséhez.
PÉNZÜGYI ÖSZTÖNZŐK: A rendszer fejlesztéséhez elengedhetetlen lenne az iskolák megfelelő, állami finanszírozási rendszerrel való ellátása, valamint a diákokat motiváló, személyre szabott délutáni foglalkozások céljára könnyen elérhető finanszírozás biztosítása.
SZAKPOLITIKAI TANULSÁGOK: A távlati gondolkodás, a szükséges költségvetés és idő elkülönítése, valamint az új felmérések nyomon követése azok közé a legfontosabb tényezők közé tartozik, amelyek csökkenthetik a korai iskolaelhagyás arányát a három vizsgált országban.
További információkért, kutatási eredményekért és részletekért tekintse meg a CroCooS záróbeszámolóját.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »