2. Az intézményi kapacitásfejlesztés lépései: a tervezés-cselekvés-ellenőrzés-beavatkozás (PDCA) ciklus

A korai jelzőrendszer fejlesztésére ajánlott olyan projektként tekinteni, amely meghatározott időpontban kezdődik és végződik. A rendszer kezelése viszont a fenntarthatóság érdekében folyamatközpontú. . A működési folyamatokat ellenőrizni és monitorozni, az eredményeket pedig értékelni kell (mi működik és mi nem), ha szükséges, akkor változtatni is, amikor a bevezetett fejlesztések eredményeiről rendelkezésre áll az információ. A minőségbiztosított folyamatok épen ezért ciklikusak és a tevékenységeket ajánlott PDCA körbe rendezni (2. ábra).

2. ábra: A tervezés-cselekvés-ellenőrzés-beavatkozás ciklus (PDCA)

Forrás: NHS Improving Quality, 2014

A következő részekben a jelzőrendszer-fejlesztés lépéseit a PDCA logika mentén mutatjuk be. A ciklikus fejlesztés spirális, vagyis minden megkezdett lépés felülvizsgálásra kerül a projektben, amelynek megfelelően aktualizáljuk a fejlesztést. Ajánlott, hogy a mentorok, illetve a szervezetfejlesztésért felelős személy támogassa az iskolákat a ciklikus folyamat elsajátításában. A projekt során az intézményeknek nem kell feltétlenül befejezniük egy adott szintet, mielőtt átlépnének egy másikra (először a tervezés, amíg nem lesz tökéletes, aztán cselekedni stb.), mert ez nagyon időrabló és demotiváló is lenne (az időkeret limitált a projektperiódusban).

Az egyes lépések azon kérdések mentén rendeződnek, amiket az iskoláknak fel kell tenniük maguknak. A cél nem a válaszadás a kérdésekre, hanem a válaszok megtaláláshoz vezető utak feltérképezése.

A gyakorlat azt mutatja, hogy a ciklust nem feltétlenül kell a tervezéssel kezdeni. Előfordulhat, hogy a tanárok inkább az intervenciós eszközök használatával vagy kísérletezésével kezdenének, és nem az adatgyűjtéssel akarnak időt tölteni – ez a megközelítés is célravezető lehet. A korai jelzőrendszert fel lehet építeni úgy, mint egy házat, az alagsortól a tetőig, de ki lehet alakítani egy kirakós játékként is, úgy, hogy megkeressük az apró darabok helyét. De ugyanúgy, mint a kirakósnál, az iskolavezetésnek kell, hogy legyen egy elképzelése arra, hogy miként találja meg a megfelelő kis darabokat. Mindkét megközelítésben a cél egy rendszer kiépítése és egy adott időn belüli működőképessé tétele. A rendszer a fent tárgyalt elemeket és a ciklikus működési módszert biztosítja – a „hogyant” az iskoláknak kell meghatározniuk. Alábbiakban a klasszikus projekt megközelítést mutatjuk be.

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »